Regler for Byt til nyt overholdes ikke
I foråret 2007 åbnede forbrugerombudsmanden op for muligheden for "Byt til nyt". Konceptet i "Byt til nyt" er, at mobilselskaberne kan modtage en ældre mobil som en del af betalingen for den nye mobil.
Siden er konceptet blevet anvendt af en lang række mobilforhandlere.
Men selskaberne har været lidt for smarte i deres markedsføring og har ikke overholdt reglerne for "Byt til nyt"-konceptet. Prisen for den ny mobiltelefon skal nemlig oplyses rigtigt, og det er den ikke blevet i flere tilfælde.
For det første må prisen på den nye telefon ikke sløres og rabatten skal svare til værdien af den gamle telefon, hvilket i princippet kan være lidt svært at vurdere. Ifølge forbrugerombudsmanden skal den gamle telefon benyttes som delvis betaling og må ikke være fratrukket i den oplyste totalpris.
Debitel, Telekæden og Dantalk har således fået en indskærpelse af reglerne af forbrugerombudsmanden. Alle selskaberne har oplyst, at de vil ændre i deres markedsføring, så de i fremtiden overholder de gældende markedsføringsregler.